donderdag 9 mei 2013

Gezond eten kan ook lekker zijn!

Ik ben een best dun meisje van 1.70, en heb zo'n super luxueus probleem dat ik super veel kan eten, en niets aankom. (Al is dat volgens mijn moeder niet zo en ben ik de laatste tijd zwaarder aan het worden. Ik ben van mening dat dat komt door mijn medicijnen die bomvol hormonen zitten, maar daar wil ze niks van horen). Maar ik kan mezelf natuurlijk niet wijs maken dat al die tompouces, snoepjes, koekjes zo gezond zijn. Nee, in plaats daarvan wil ik gezonder gaan eten. Niet om af te vallen, maar om aan mezelf te bewijzen dat gezonde dingen óók lekker kunnen zijn!



Hoe ga ik dat doen? Ik ben besloten om hieronder een klein lijstje te gaan opstellen:

1. Drinken: 
Nou, het lijkt me duidelijk dat ik geen frisdranken meer neem. Alleen nog spa rood, water, thee en natuurlijk smoothies. (Om wat meer energie te krijgen, kan je altijd nog een schijfje citroen in je water of spa rood doen, ikzelf vind dat echt heel lekker).



Smoothies
Smoothies zijn er echt in duizenden verschillende soorten en smaken. Het leuke is: je kan het helemaal zelf samenstellen. Zo heb je de groene smoothie (daar gaat mijn voorkeur nou eigenlijk niet echt naar uit, ik bedoel: andijvie of zo in mijn smoothie lijkt me niet echt lekker.)

Mijn voorkeur gaat wel uit naar de fruitsmoothies. Ik probeer echt alles: banaan met sinaasappel (klassieker), banaan met appel en sinaasappel, rode vruchten met banaan, mango met banaan en sinaasappel (ook een klassieker), rode vruchten met sinaasappel, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik combineer meestal gewoon al het fruit dat we in huis hebben, gooi dit in een blender en ik zie wel waar het schip strand. Soms is het echt super lekker en op andere momenten denk ik: nou, deze doen we de volgende keer maar niet meer.

Thee


Ze zeggen dat áls je thee drinkt, je dan groene, zwarte of witte thee moet drinken. Ik ben een onwijze theeleut en hou echt van alle soorten thee, maar ik heb wel besloten om de groene, zwarte of witte thee wel gewoon af te wisselen met fruitthee, want mijn  leven zonder fruitthee: i can't imaginee.

Water met citroen en mint
Dit is echt mijn favoriete drankje tijdens de zomer! (Ik laat echter wel de komkommer achterwegen). :D I love it.. :)



2. tussendoortjes:
Ik ben niet van plan ineens mijn tussendoortjes te laten staan, dat zou niet goed zijn. Maar in plaats van mijn eeuwige stroopwafels of chocolade heb ik bedacht dat mijn tussendoortjes wel wat gezonder mogen.
Google op de zoekterm 'gezonde snacks' of iets in die trant, en je krijgt honderden ideeën voor gezonde tussendoortjes. Zo heb ik gister een nieuw idee opgedaan: de Apple Sandwich. Om hem wat gezonder te maken doe ik het zonder hagelslag, maar alleen appel en pindakaas. (Dit komt ook omdat ik de combinatie pindakaas met hagelslag echt niet lekker vind)

Daarnaast kan je als tussendoortje altijd droge toastjes eten (handig voor op school), fruit (ook handig voor op school). Ook rijstenwafels of crackers zijn gezond, evenals komkommer en tomaat.

Maar wat kan ik dan op mijn vrijdagavond eten als ik op de bank hang en tv zit te kijken (als ik niet hoef te werken, in ieder geval)?
Dat is een vraag die ik mezelf stelde. Na een week lang alleen maar  fruit, tomaatjes (van die cherrytomaatjes), komkommertjes, wortel etc. heb ik het daar wel mee gehad en wil ik op vrijdag avond toch wel weer wat anders. Zo kwam ik uit op zelfgemaakte popcorn (dat zie ik dus echt niet zitten, veel te veel werk en mijn moeder gaat dat nooit goedkeuren), toastjes, zelfgemaakte chips (ook dit vind ik weer veel te veel gedoe) en en dipsausje voor al mijn gezonde tomaat/komkommer/wortel.

Dipsausjes



Dat dipsausje vond ik wel een prima idee, eigenlijk. Een variatie op iets dat ik al had. Dus ik ging op zoek naar dipsausjes..

Zo heb je guacamole, niet mijn favoriet maar wel erg gezond. Dit is een dipje gemaakt van avocado en andere dingen. Maar na mijn reisje naar Uganda en Malawi kan ik geen avocado meer zien, dus deze is voor mij al afgeschreven.

Vervolgens kwam ik uit op yoghurt dip met kruiden. Ik heb besloten dat ik deze morgen ga uitproberen, maar dan zonder de knoflook en wijnazijn. Geen knoflook omdat ik gewoon niet zo hou van het feit dat ik de dag er na dan nog die nasmaak (en geur) heb, terwijl ik wel moet werken. Geen wijnazijn omdat we dat niet hebben en omdat ik niet van azijn houd. (Daarnaast, is azijn niet ook heel vettig en dus ongezond?)

En voor degene die van pittig houden heb ik nog een pittige dipsaus gevonden. Die ga ik volgende week maar eens uitproberen.

3. op brood
Op brood ga ik alleen nog kaas (niet teveel want dat is ook weer ongezond), magere vleeswaren als kipfilet en smeerkaas (of philadelphia of zo iets) doen. Geen hagelslag, pasta of pindakaas meer voor mij. Alhoewel pindakaas wel gezond is dus af en toe pindakaas mag wel. Ook jam heb ik voor mezelf goedgekeurd maar dat is omdat ik niet bijsterveel van jam houd en het daarom dus niet vaak ga eten. Stroop mag ik ook, maar dan alleen in combinatie met kaas (ik moet toch wát ijzer binnenkrijgen).

Mijn favoriete broodbeleg? Kaas met tomaat en italiaanse (of andere) kruiden. Of gewoon een broodje gezond.



4. de uitzonderingen
Lisa en ik (we doen dit 'project' samen) hebben besloten dat we in het hele weekend één ongezond ding mogen: een stroopwafel, stukje taart, whatever. Dit omdat Lisa bijna jarig is en omdat we het anders echt niet vol kunnen houden. Ook mogen we in het weekend twee tot drie glazen frisdrank, chocomelk  (zónder slagroom) of wat dan ook. Dit omdat ik elk weekend moet werken (ik werk in de horeca) en ik het niet volhouden als ik iedereen om me heen aan de sprite zie (ik ben verslaafd aan sprite) en ik alleen spa rood mag. (Ik ken mezelf te goed denk ik..).
En als je door de weeks op een feestje bent (denk aan een eindejaarsgala - heeft Lisa), dan mag je ook wel ongezond doen. Maar sla niet door.

Ons doel is minstens tot de zomervakantie, maar ik hoop dat ik het langer kan: wat dacht je van tot begin van volgend schooljaar, of nog verder? Ik kan het! Vooral door die uitzonderingen, denk ik dat het gaat lukken. Zonder die uitzonderingen had ik er mijn twijfels achter gezet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten